Prezes UOKiK Tomasz Chróstny sprawdzi czy ceny malin mogły być kształtowane niezgodnie z prawem. Ruszają kontrole w skupach oraz u największych przetwórców.

To nie są jedyne działania Urzędu na rynku rolno-spożywczym. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie monitoruje rynek rolno-spożywczy sprawdzając ewentualne problemy zgłaszane przez rolników. Przykładem ostatnich działań są postepowania i działania Urzędu na rynku skupu mleka. Z kolei w ostatnich dniach w mediach głośno było o niskich cenach skupu malin. Choć ich skup trwa dopiero od kilkunastu dni, już w tej chwili widać, że mamy do czynienia z niskimi cenami. Według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej ceny skupu netto w zakładach przetwórczych i chłodniach 3-4 lipca wyniosły w zależności od klasy owoców od 5 do 6 zł za kg. To znacznie mniej niż w porównywalnych okresach w latach ubiegłych. Do UOKiK docierają sygnały na ten temat. Dlatego Urząd wraz z Inspekcją Handlową wyjaśnia sytuację w ramach posiadanych kompetencji ustawowych.

wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
{/jb_right45}
Kontrole ruszają dziś. Inspekcja Handlowa na zlecenie Prezesa UOKiK zbada zjawiska jakie zachodzą na rynku owoców miękkich, przede wszystkim skupiając się na sposobie funkcjonowania podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie skupu świeżych malin, w tym w szczególności poziomu i sposobu ustalania cen skupu. Kontrolerzy zbiorą również informacje dotyczące cen, po których kontrolowany punkt skupu dokonywał zakupu malin, zestawienia transakcji z obiorcami oraz czy warunki na jakich owoce są kupowane są uczciwe.

wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
{/jb_right45}
Urząd ustali, czy skup malin nie odbywał się z naruszeniem prawa konkurencji. Za zmowę cenową lub podział rynku grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy za każdą z praktyk oraz do 2 mln zł na osoby zarządzające firmą, które są bezpośrednio odpowiedzialne za niedozwolone ustalenia. Natomiast za nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej przedsiębiorcy grozi kara do 3 proc. jego rocznego obrotu.
źródło: UOKiK